fbpx
3.5/5

vanskelighetsgrad

0
km
0
høydemeter
0
sykkeletapper

Bergodals filosofi er at deltakerne skal slippe å konsentrere seg om annet enn å sykle og nyte omgivelsene.  Deltakerne vil på de aller fleste etappene ha god anledning (tid) til å stoppe på steder man vurderer som interessante. Dette være seg små landsbyer, middelalderslott eller vin- og olivengårder som det er mange av langs den ruten vi sykler.

Bergodal vil ha minimum én guide på sykkel som kan holde farten oppe på alle etappene. På den måten sikrer gruppen at intensiteten ikke blir for høy, samtidig som at etappene ikke drøyer uforholdsmessig ut i tid.

Hvite veier i Toscana

avreisedato

11. oktober 2019

Pris

hjemreise

20. oktober 2019

kr 23 300

Inkludert i turen

Fly tur/retur Oslo - Roma

Transport av din egen sykkel og bagasje til og fra Oslo

Overnatting på dobbelrom

Følgebil gjennom hele turen

4 middager

Reiserute

Dere blir hentet på flyplassen og kjørt med bil til hotellet, hvor sykler og bagasje venter.
Etter innsjekk og rask kontroll av sykkel, kan dere nyte av det kulinariske mangfoldet, på en av Romas mange fantastiske restauranter.

Fra hotellet i Roma vil vi sykle mot nord, i retning Lago di Vico. Her tar vi lunsj i det fri, om været tillater det. Før vi kommer dit vil vi sykle gjennom hele tre ulike reservater. 
Etter lunsj sykler vi rett inn i dagens lengste klatring, hvor vi når toppen på ca. 800 moh. Videre går veien nordøstover, mot dagens endestasjon, Lago di Corbara. Hotellet ligger flott til ved sjøen.

Dagen starter med å sykle noen meter tilbake der vi kom fra i går, til vi når veien nedenfor demningen. Her skal vi krysse elven, før vi setter kursen mot Montalcino 
Etappen er turens mest kuperte, med hele fem lengre stigninger, hvor to topper er på ca. 800 moh. I dag ender vi opp i ett av Italias vakreste kulturlandskap, Val d’ Orcia. Dagen avsluttes med en 12 km slak klatring (2,8 %) til middelalderbyen Montalcino.

I dag følger vi de siste 115 km av ruten til rittet Strade Bianche.
Godbitene kommer som perler på en snor, og landskapet virker om mulig enda mer autentisk og vakkert, med den hvite grusen som underlag. Vi skal gjennom sju (7) av rittets totalt 11 sektorer med grus, som tilsvarer 45,2 km av totalt 63 km på grus. Flere av sektorene har partier med tosifret stigningsprosent. Sektor 10 (den nest siste) har sågar hele 15 % på det bratteste.

Da vi følger rittraséen slavisk, skal vi også opp den smale trange gaten i Siena, som sammen med de hvite veiene har gjort dette rittet ikonisk, tross sin unge alder. Bakken er ikke forbeholdt syklister i dag, så vi må dele gatene med byens øvrige befolkning, men det gjør ikke inntrykkene mindre.

For de som har forkjærlighet for fjell og klatringer, er dagens bekjentskap kjærkomment.
Vi skal til turens høyeste punkt, på 1458 moh. (så fremt det ikke har kommet snø). Før det er det en mindre klatring (etter ca. 30 km). Bortsett fra det er etappen flat og fin, og ved 93 km starter en 30 km lang utforkjøring, som tar oss ned hele 1200 høydemeter. De siste 20 km inn mot Firenze er paddeflate.

Firenze menes av mange å være en av de vakreste byene i Italia, og sågar renessansens fødested. Den er også regionhovedstad i Toscana. Her bugner det av historiske skatter av alskens variasjon. Det være seg arkitektur, kunst, mat, vin, dans og musikk. Det er med en viss andakt man beveger seg i bybildet her.

I dag tar vi fatt på turens korteste etappe. Vi navigerer oss ut av Firenze, som til tross for å være ansett som en storby, ikke oppleves overveldende stor. Vi er nå kommet til vårt nordligste punkt, og setter nesen gradvis sørover igjen. I dag med middelalderbyen Volterra som mål.
Byens festning, la Rocca, som regnes å være en av Italias fineste renessansepalass, er verdt en titt. Dessverre nyttes festningsverket i dag som toppsikkerhetsfengsel, og selv kriminelt sterke syklister vil slite med å få innpass, da det kreves spesialtillatelse av justisdepartementet om man vil ta en titt.

Alle sykkelritt og -turer har en kongeetappe, eller «Queen stage», som britene sier.
Dagens etappe er utvilsomt vår turs «Queen stage», og her vil det gjelde å begynne forsiktig. Det hjelper på at gårsdagen var av det mildere slaget, men det akkumulerte stresset begynner å gjøre seg gjeldene nå. Vi får bistand av tyngdekraften i anledning å få opp farten, da de første 10 km stuper ned fra klippebyen. Dernest venter det en rekke klatringer, hvor nær sagt alle er av halvlang karakter. Ett unntak er klatringen som tar oss til dagens toppunkt (651 moh). Den er på en snau mil.

Etter ca 84 km er det verste unnagjort, og vi belønnes med en nesten 15 km lang utforkjøring. Etter dette skal vi aldri høyere enn 200 moh igjen, og det er i hovedsak kun to skikkelige bakker som gjenstår, de siste 100 km mot Monte Argentario. Det kan høres ut som et fjell, og det er det på mange måter, men det stikker opp av havet, og er i realiteten en øy. I nyere tid er øya blitt forbunnet med fastlandet, via tre kunstig forsterkede sandbanker.

Hvis gårsdagen var turen hardeste, er dagen i dag turens enkleste. Vi skal klatre totalt ca 750 høydemeter, fordelt på over 100 km. I tillegg forserer vi 500 av dem de første 15 kilometerne av turen, da vi skal ta en kjapp rundtur på Monte Argentario. Dernest er det paddeflatt de påfølgende 80 km, som går langs kysten, til dagens endestasjon, Cevitavecchia.

Cevitavecchia er Romas havneby. Det bærer den også preg av, da havnen og tilhørende industri dominerer bybildet. Man fornærmer nok ingen ved å si at dette er den minst sjarmerende byen på turen, men det gir oss alle et mer nyansert og variert bildet av hva det moderne Italia er. Selv her finner man sjarmerende restauranter med kulinariske godbiter, så kvelden er på ingen måte i fare.

Da er turens siste sykkeldag her, og vi begir oss ut på den snaut 11 mil lange etappen som bringer oss tilbake til Roma. Vi begynner også i dag med litt klatring, før etappen flater ut de siste 60 km inn til byen.
På hotellet kan man dusje og slappe av, før alle samles til en siste middag, i en av Europas, om ikke verdens, mest romantiske byer.

rgf_logo_png-77x60

Bergodal er medlem av Reisegarantifondet

Har du noen spørsmål?

© Bergodal AS. Alle rettigheter forbeholdt.

Personvernerklæring