fbpx

Bli med på en fantastisk sykkeltur i Alpene

3.75/5

vanskelighetsgrad

0
km
0
høydemeter
0
sykkeletapper

Vi får mange henvendelser om å sette opp en ekstra tur gjennom Alpene til Nice.

Det skal vi gjøre, og ikke nok med det, vi har benyttet anledningen til å inkludere noen områder vi selv har drømt lenge om å sykle!

De første fem etappene er lik den opprinnelige traséen, slik at vi ikke går glipp av de ikoniske og kjente klatringene mange er ute etter. Derfra tar vi turen  sørvestover, mot Gorges du Verdon, Europas egen Grand Canyon.

Vi skal på denne turen over noen av sykkelhistoriens mest berømte fjell, som Col du Grand St. Bernard, Col de l’Iseran, Col du Galibier og Col d’Izoard. Vi starter i Sveits og ender turen ved Middelhavet i Nice. Turen går over ni dager og er tilpasset syklister på mosjonsnivå.

Alpene til Nice - Édition Verdon

avreisedato

2. juli 2020

Pris

hjemreise

12. juli 2020

kr 28 300

Inkludert i turen

Fly tur (Oslo - Geneve) - retur (Nice - Oslo)

Transport av din egen sykkel og bagasje til og fra Oslo

Overnatting på dobbelrom

Følgebil gjennom hele turen

4 middager

Reiserute

Når dere har kommet vel frem til hotellet vil det bli mulighet til å få i seg litt mat.
Dernest bli det mulighet til å teste rundløypen som skal benyttes i sykkel-VM 2020.
Akkurat det vi trenger for å komme i riktig modus før den virkelige reisen mot Nice starter, neste dag.

  • Col St Grand Bernard (2469 moh)
    • I dag får vi en reell utfordring (det hadde Napolèon også, da han tok samme rute med sin hær i 1800). Col St. Grand Bernard på 2469 moh. Stigningen begynner med en gang fra Martigny. Det er imidlertid en snill bakke i starten – jevn fin stigning. Det blir først virkelig bratt der bilene kjører inn i tunnelen, mens vi syklister tar fatt på de siste seks kilometerene mot toppen. Etter 45 km når vi toppen som også markerer grensen mellom Sveits og Italia. St.Bernards-hunden kommer her i fra, og du kan få kjøpt små miniatyrfigurer for å ta med hjem. Fra toppen kan man omtrent rulle hele veien ned til italienske Aosta. Byen har siden Romerriket vært et knutepunkt i denne delen av Alpene, og har mange godt bevarte minnesmerker.

  • Col du Petit St Bernard (2188 moh)
    • Vi sykler opp Aostadalen omkranset av borger og slott. Er det klarvær ser vi Mont Blanc rett foran oss. Etter 30 km og noen kilometre før veien går i tunnel under Mont Blanc, tar vi til venstre gjennom Prè-St.Didier, og starter stigningen til Col du Petit St Bernard (2188 moh). Stigningen er på 22 km og ikke spesielt bratt. Fra toppen kjører vi noen kilometre over en høyslette før vi kjører ned til La Rosiere som ligger på 1850 moh. Legg merke til helgenstatuene på høyre side, på vei ned. La Rosiere er et populært skisted om vinteren, og et fint utgangspunkt for fjellturer om sommeren.

  • Col de I’Iseran (2764 moh)
    • Fra La Rosier bærer det nedover. I starten er det mulighet til å ta to ruter. Man kan kjør nesten hele veien ned til Bourg-St-Maurice, eller man kan ta en snarvei langs fjellsiden slik at man ikke taper så mange høydemetre. Første trinn av dagens stigning er opp til Val d’Isére. Vi passerer det kjente skistedet Tignes. Inn mot Val d’Isére får vi hvilt beina våre før vi tar fatt på klatringen til Col de I’Iseran på 2764 moh. Nedkjøringen er vill og vakker. 

  • Col du Telégraphe (1570 moh)
  • Col du Galibier (2646 moh)
    • I dag skal vi over det klassiske Tour de France-fjellet Col du Galibier. Dagen starter med lett syking nedover fra Lanslebourg. Etter 40 km kommer vi til St.Michel-de-Maurienne. Her starter klatringen opp til Col du Telégraphe (1570 moh). Etter Col du Telégraphe går det fem km nedover til Valloier. Her starter oppkjøringen til mektige Col du Galibier (2646 moh). Etter ni km nedkjøring kommer vi til Col du Lautaret (2058 moh). Tar man til høyre, vestover, kommer man ned til La Grave og Alpe-d’Huez. Vi tar venstre, østover, og får 27 lettkjørte km ned til Briancon – Alpenes høyeste by.

  • Col d’Izoard (2360 moh)
  • Col de Vars (2111 moh)
  • Pra Loup (1630 moh)
    • Fra Briancon starter vi direkte klatringen til Col d’Izoard (2360 m). Veien slynger seg opp den grønne fjellsiden ovenfor Briancon. Mot toppen er det en forvitret fjellside som ser ut som en gigantisk grushaug. På nedkjøringen kan du se noen karakteristiske klippesøyler. Etter noen km på nedkjøringen tar serpentinersvingene slutt og vi får noen bratte, rette, nedoverbakker.  Vi starter stigningen mot Col de Vars (2111 moh) fra Guilleste. Etter toppen skal vi ned til den koselige lille byen Barcelonnette.

Vi skal ta for oss upløyd mark hva gjelder turer med Bergodal.
På veien dit må vi over Col d’Allos. Klatringen er ikke veldig kjent, men den er definitivt vakker, og med sine 15,9 km à 6,4 % stigning ikke så rent lite krevende. Trøsten for være at det er dagens eneste skikkelige utfordring, og etter toppen venter det oss en 30 km slak utforkjøring, innen vi må forsere 100 små høydemeter igjen. Vi vil de siste 70 km få tre små klatringer til å bryne oss på, men den lengste er fire km lang, og følgelig høyst overkommelig. Vi skal tilbringe natten i La Palud-sur-Verdon, på et svært annerkjent spa-hotell.   

I dag kan du enten slappe helt av, eller du kan ta én av flere mulige episke sykkelturer. Den korteste er på 23 km, og ferden går påfallende nok på veien ved navn D23.
Allerede etter fire km sykling denne morgenen, klamrer både du og seg fast langs fjellsiden. Toppen når man etter å ha klatret ca. 6 km. Du befinner deg nå på over 1300 moh., og foran deg venter en av de mest spektakulære utforkjøringene du kan tenke deg.
Etter å ha fullført runden som D23 innebærer kan du enten trille tilbake til hotellet, eller fortsette vestover til Lac de Sainte-Croix, og få med deg hele runden rundt Gorges du Verdon og Lac de Sainte_Croix. Denne runden er på 141 km, men kan kortes ned på flere måter.
Du kan også sykle rett til sjøen fra hotellet, for å leie en kano eller tråbåt, og sa sykle tilbake til hotellet igjen. da blir det totalt ca 45 km sykling.

Vi skal i dag følge smale romantiske landeveier nærmest blottet for trafikk, i et kupert landskap. Dette er landeveissykling på sitt beste. Etappen er uten de største utfordringene, men det gjør den ikke mindre minneverdig av den grunn.
Vi ender dagen i Grasse, hvor vi skal bo på et flott hotell.

Siste sykkeldag tar oss opp i åssiden igjen, slik at vi unngår den tyngste trafikken på vei mot Nice. Vi skal også i dag få testet klatrebena.
Vi starter umiddelbart, og det med Col de l’Ecre, som figurerte på den 7. etappen av årets Paris – Nice. Scott Davis brukte 15 minutter og 26 sekunder opp den 7,8 km lange og 4 % bratte bakken, den dagen. Det tilsvarer en snitthastighet på 30,4 km/t. Vi vil nok legge oss noe lavere i det vi går inn i bunnen av bakken.
Terrenget fra toppen er preget av at det går opp eller ned de neste snaut tre milene, til vi når toppen av Col de Vence. Herfra er det nær sagt utfor og flatt terreng de siste 40 km til Promenade Des Anglais i Nice.

rgf_logo_png-77x60

Bergodal er medlem av Reisegarantifondet

Har du noen spørsmål?

© Bergodal AS. Alle rettigheter forbeholdt.

Personvernerklæring